Um modelo interessante de incentivar a participação nas eleições. Um experiência no Iowa provou a força do peer pressure. Consistiu simplesmente em enviar uma carta aos eleitores com duas listas: a dos vizinhos que votaram e a dos que não votaram, e ainda a promessa de voltar a enviar uma carta semelhante depois das eleições. Resultado? Redução em 8,1 pontos percentuais da abstenção. Uma vez que a participação rondava os 30%, significa um aumento na afluência às urnas de quase 25%!

Encontrei no Freakonomics.

Most democracies are suffering from a common problem, the number of people actually voting does not even reach half of the voters in most countries. An experiment in Iowa found an interesting way to deal with this: peer pressure! They simply sent out a mail reporting on one's neighbours, whether they had voted at last elections or not, and a promise to send an updated list after the elections. Did it work out? There was an 8% increase on the number of voters compared to a control group. The average turnout was around 30%, so this is around a 25% increase!

I found it on Freakonomics.

Posted by Carlos Manta Oliveira on segunda-feira, março 24, 2008